Pornind de la etimologia cuvântului
”muzică” mousa, în greaca veche însemnând ”dimensiune spirituală”, oricine
trebuie să fie de acord că originea acestei
arte își are începutul în sferele mai puțin întunecate sau mai deschise ale
omului cu divinitatea. Dacă agnosticul încă mai poate
oferi sentimentului șansa trăirilor mărețe, ateul
convins atinge doar iluzia unor bucurii puse la punct, egoiste și efemere. Ridicat forțat de idei mărginite, acest fel de om rămâne prizonierul propriei gândiri și
muzica nu face altceva decât să-l întristeze sau să-l înnebunească și mai mult.
Spiritul fiind prin excelență de
natură dumnezeească totdeauna încearcă să
se ridice la origine, dar acest parcurs vertical poate fi catapultat prea direct și
incorect ceea
ce poate tulbura și mai mult lăuntricul ducându-l în confuzie, însă la fel,
susținut de
echilibrul bunei transformări poate urca liniștit sau hotărât la spații
coerente unde e
posibil să mai fi fost cândva. Odată cu evitabila cădere a firii
umane în tărâmul întunecos al viciului s-a trezit în suflet dorința omului de
revenire la bine, iar această încercare a luat mai multe aspecte, cel
mai adesea concretizându-se în rugăciune, poezie și cântec.
Atât timp cât dorința a fost
statornică în bine, revenirile cu succes au descoperit imnuri de bucurie, însă
pe de altă parte disperarea și ambiția prea exigentă a indus acestui mod de
împărtășire sentimentală stări care au înlocuit liniștea cu resemnarea sau
răzvrătirea. Astfel au apărut sunetele tribale care mai târziu s-au ”civilizat”
în stilul rap sau hard... de metal.
Profunzimea muzicii clasice a uimit
generații întregi de melomani, firi căzute undeva între cer și pământ, dar
fiindcă multe piese muzicale își aveau inspirația în natura plină de frumusețe
și în sentimentele nobile ale compozitorilor au contribuit benefic în viața
omului de rând. Nu întâmplător unii artiști au fost înzestrați cu daruri muzicale
încă de la o vârstă fragedă, iar alții au scos câteva melodii geniale care au
și vor avea considerație pentru totdeauna, saturația fiind deznodământul
inspirației vicioase-egoiste, ingredient preconceput care nu-și are existența
în lumina acestor genii adevărate. Cu toate că acest clasic a fost în istoria
muzicală cel mai prezent în audiție și cel mai la îndemână stărilor de suflet,
totuși doar muzica bizantină a avut meritul schimbărilor profunde și corecte în viața
spirituală a oamenilor, celelalte curente bisericești de tip gospel contribuind
doar la o anumită sensibilitate și părere în legătură cu Dumnezeu. Același
lucru s-a întâmplat mai târziu în muzica ușoară, cunoscută internațional în genuri
variate precum: blues, pop, disco... Categorie de muzică care datorită
multitudinii de stil s-a axat liric și sentimental pe aspectul romantic, curent
al iubirii ce îmbină erotica cu amintirile. Piesele ce s-au încadrat în spațiul
unui idealism dincolo de limitele timpului au avut succes, dovadă că muzica
poate trece dincolo de orizontul văzut, însă nu neapărat la înălțime.
Cel ce cântă sau ascultă muzică urcă
sau coboară într-o dimensiune pe care singur și-o alege. Unii spun că muzica este
vocea sufletului, dar poate fi în același timp și glasul conștiinței care se
conformează stării de spirit. Anumite rezonanțe ce încântă ascultătorul trec
prin lăuntric, dar obârșia inspirației nu poate fi programată matematic, pentru
că aceasta se oferă din spațiile nepătrunse sau pierdute ale eterului.
Sentimentul de recunoaștere bucură spiritul, semn că undeva a mai trăit această
stare. Inspirația se oferă, nu aparține individului, tocmai pentru că trăirea
sa a corelat între lumină și întuneric. De aceea majoritatea artiștilor
cramponați în ideea de câștig cu așa zisele premize ale drepturilor de autor își
pierd la un moment dat simțul nobil de a mai concepe ceva care să nu fie
contaminat de saturație.
Muzica în decursul ei istoric a suferit
transformări majore conform stărilor de spirit din ce în ce mai decăzute. Astfel
o sursă de lumină din ce în ce mai acoperită de faimă și interese personale a
devenit umbră difuză care a alterat și inspirația. Fiecare a luat de acolo de
unde a simțit. Și pentru că a cădea e mai ușor decât a urca, noile generații
răpuși în neputința revenirii la bine au descoperit lumini artificiale care să
le strălucească în viață. Profunzimea curată s-a preschimbat în nesimțire
antrenantă, iar poezia ce se sprijinea ușor de ritmul inimii s-a transformat
acum în zgomot de instrumente. Sau mai bine zis într-o iluzie de instrumente
oferită de tehnologia computer.
Cineva spunea că trebuie să ai teamă de omul care nu ascultă muzică. Mie însă mi se pare mai înfricoșător omul care ascultă muzică, dar nu crede în divinitate. Cred că adevărata motivație la acest paradox e propria ambiție de a cunoaște misterul mai înainte de timpul oportun. Agnosticii fiindcă sunt în căutarea adevărului înnebunesc la audiția unei rezonanțe muzicale extrem de plăcute tocmai pentru că și-au format viața aproape într-un stil acoperit de logică. Fericiți sunt însă cei a căror muzică îi înalță fără a-și pierde mintea la dimensiuni unde totul este frumos și altruist, iar dansul stelelor îi împlinește în Iubire.
De undeva poți cădea, însă tot de acolo muzica te poate ridica mai sus.
Cineva spunea că trebuie să ai teamă de omul care nu ascultă muzică. Mie însă mi se pare mai înfricoșător omul care ascultă muzică, dar nu crede în divinitate. Cred că adevărata motivație la acest paradox e propria ambiție de a cunoaște misterul mai înainte de timpul oportun. Agnosticii fiindcă sunt în căutarea adevărului înnebunesc la audiția unei rezonanțe muzicale extrem de plăcute tocmai pentru că și-au format viața aproape într-un stil acoperit de logică. Fericiți sunt însă cei a căror muzică îi înalță fără a-și pierde mintea la dimensiuni unde totul este frumos și altruist, iar dansul stelelor îi împlinește în Iubire.
De undeva poți cădea, însă tot de acolo muzica te poate ridica mai sus.
*StMS